Mimo, że sam mam spore grono wiernych klientów, z którymi współpracuję od lat, to osobiście uważam, że w biznesie nie występuje ktoś taki jak „lojalny klient”. Zwłaszcza w cyfrowym biznesie lojalność klienta to rzadkość. 

Co najwyżej można spotkać klienta słabo zorientowanego w alternatywnych rozwiązaniach. Z tym, że liczenie na ignorancję klientów w tym zakresie będzie zgubne. Prędzej czy później wpadną oni na konkurencyjne oferty.

Lojalność klienta – Dbaj o stałych klientów i ciągle szukaj nowych

Zatem jak już mamy ustalone, że lojalność wśród klientów nie istnieje, to teraz dbaj o swoich klientów mocniej ale również bardzo poważnie szukaj nowych. Choćby dlatego, żeby nie musieć obsługiwać wszystkich. Zwłaszcza tych, na których nie zarobisz. Tak, nie wszystkich powinieneś obsługiwać, ponieważ nie wszyscy klienci to dobrzy klienci.

Zły klient, to na przykład klient, który nie generuje firmie zysków, ale za to zasypuje firmę masą kłopotów. Zły klient, to również klient, który żąda od Ciebie pierwszej pracy za pół darmo ponieważ w przyszłości, jak się dobrze spiszesz da Ci zarobić „górę pieniędzy” albo pozwoli Ci umieścić swoją markę w portfolio.

Tak, bądź czujny. Klienci też cwaniaczą. Utarło się, że to przede wszystkim firmy żerują na biednych klientach, a prawda jednak jest taka, że po jednej i po drugiej stronie znajdują się podmioty, które mają nieczyste zamiary. Strzeż się złych klientów.

Lojalność klienta – Kluczem do sukcesu jest bycie w relacji i edukowanie klienta

Kiedy ustrzeżesz się złych klientów warto zastanowić się jak można utrzymać współpracę z tymi dobrymi? Możesz utrzymywać zaangażowanie klientów przez edukację, np: publikując treści, które mogą przyczynić się do rozwiązania konkretnych problemów. Sam stosuję ten sposób z bardzo dobrymi rezultatami od paru lat. Jeśli jeszcze tego nie robisz – wypróbuj. To naprawdę działa.

Musisz wiedzieć, że zaledwie 2% badanych jest gotowych do zakupu przy pierwszym kontakcie z marką. Zatem w tym świetle, edukując tak naprawdę dajesz się poznać oraz nawiązujesz relacje i skracasz dystans do „zlecenia”. Swoją drogą, jestem ciekaw ile procent kobiet jest w stanie poślubić faceta w czasie pierwszego spotkania?

Lojalność klienta – Co osiągasz edukując klienta?

Po pierwsze jestem zdania, że im więcej od siebie daję, tym więcej do mnie wraca. Zatem w wielkim uproszczeniu nie wszystko da się prosto policzyć, a i tak ma się z tego korzyść. Po drugie, budujesz ze swoją grupą docelową relacje i obniżasz jej poziom lęku przed podjęciem finansowej decyzji. Po trzecie, przypominasz swoim obecnym klientom o sobie. To ma ogromne znaczenie w momencie, w którym będą potrzebowali pomocy z Twojej dziedziny. Zgadnij po kogo zazwyczaj dzwonią? Po tych, których znają i o których pamiętają. To mało?

Lojalność klienta – Social media sposobem na zdobywanie leadów i pogłębianie relacji.

Coraz częściej obserwuję przykłady świetnych marek, które z powodzeniem zdobywają klientów dzięki wykorzystaniu social mediów do promocji usług/produktów oraz do zacieśniania relacji z potencjalnymi, jak i obecnymi klientami.

lojalność klienta

Rys. Buduj i rozwijaj lojalność klientów poprzez bycie w relacji wykorzystując: Facebook, Twitter, YouTube, E mail.

Kiedy piszę o promocji usług mam jednak na myśli komunikację z klientami, a nie próbę sprzedaży. Ja osobiście, i myślę, że nie jestem w tym odosobniony, gdy tylko widzę, że ktoś zanieczyszcza mój starannie wypielęgnowany timeline, to natychmiast taką osobę lub markę usuwam z obserwowanych. Zostały w ten sposób ze mną tylko najciekawsze osoby lub firmy, które cenię – między innymi za higieniczność komunikacji. Wierz mi, ani jedni, ani drudzy nie zdobyli mojej uwagi poprzez nachalną akwizycję i lol content.

Lojalność klientów – Będąc obecnym budujesz rozpoznawalność

Dla mnie jako dla trenera, to kapitalna sprawa, ponieważ gdy wchodzę na szkolenie, to właściwie większość uczestników już mnie zna z fejsa, twittera, bloga, etc. Czy możesz to zastosować u siebie? Jestem pewien, że w większości przypadków jest to możliwe. Jeśli masz wątpliwości, zadzwoń do nas i umów się ze mną na konsultację. Przepracujemy wspólnie Twój produkt lub usługę.

Również bardzo często słyszę od klientów podczas finalizowania transakcji, że do decyzji skłoniło ich czytanie mojego bloga oraz otrzymywane regularnie maile z wartościowymi dla nich treściami. Jak trafili na mojego bloga? Między innymi właśnie z fejsa, twittera, linkedin’a, etc.

Cała zaleta takiej sytuacji polega na tym, że do momentu zakupu moja rola w procesie sprzedażowym praktycznie ogranicza się do tworzenia treści.

Lojalność klienta – Jak sprzedawać przez media społecznościowe?

To jest pytanie, które jest fundamentalne dla wszystkich, którzy próbują robić interesy w social media. Moja odpowiedź od paru lat jest taka sama: nigdy nie sprzedawaj wprost, nachalnie. Media społecznościowe mają swoją specyfikę i najlepsze efekty osiągniesz stosując lekkie „lokowanie produktu”. Delikatnie, jak na randce, wzbudzasz zainteresowanie, ale nie wyjeżdżasz z pierścionkiem po drugiej kawie.

Dlaczego tak, a nie w stylu: „Oferta”, „Kup teraz” lub inne cudowne wezwanie do akcji? Ponieważ podobnie jak w randkowaniu, Twoja wybranka chcę Cię najpierw poznać, zanim przedstawi Cię swoim rodzicom.

Media społecznościowe to przede wszystkim miejsce „spotkań towarzyskich” i „rozrywkowych”. W tym celu ludzie głównie zakładają tam profile. Jeśli będziesz w socialu nachalnym sprzedawcą, to trafisz w próżnię lub zwyczajnie Twoja społeczność zacznie Cię ignorować. Oczywiście możesz przetestować na swojej skórze. Chętnie poczytam o Twoich doświadczeniach.

Powyższe nie oznacza jednak, że nie można skutecznie pozyskiwać leadów z tych kanałów. Ja obecnie pozyskuję 100% klientów właśnie dzięki zintegrowaniu mojej strategii komunikacji marketingowej wokół społeczności internetowej zgromadzonej wokół mojej firmy.

Podsumowując:

    • Lojalni klienci nie istnieją. Są tylko niedoinformowani o alternatywnych usługach lub produktach.
    • Bądź z Twoim klientami w kontakcie, w chwili podejmowania decyzji pomyślą najpierw o Tobie zanim sprawdzą konkurencję.
    • Tylko 2% badanych jest gotowych do zakupu przy pierwszym kontakcie z marką. Buduj wiele punktów styku Twojej marki z potencjalnymi i obecnymi klientami. Przyspieszysz podejmowanie decyzji.
    • Utrzymuj klienta świetną obsługą klienta. 68% badanych z powodu słabej obsługi klienta migruje do konkurentów.
    • Strzeż się złych klientów jak diabeł święconej wody. Obsługując takich wchodzisz w rolę sponsora i dokładasz do tej „roboty”.
    • „Sprzedając” w mediach społecznościowych pamiętaj o tym, że podstawowym celem jest dostarczanie ludziom rozrywki lub edukującej treści, tego tu szukają przede wszystkim.
    • Nie sprzedawaj wprost. Dostarczaj ciekawą treść i stosuj reklamę natywną.
    • W sprzedawaniu przez media społecznościowe chodzi o budowanie relacji i ich skuteczne pogłębianie. Wszelkie akcje bezpośrednie są zazwyczaj skutecznie ignorowane.
    • Osoba, której ktoś zarekomendował skorzystanie z usługi bądź produktu jest o 85% bardziej skłonna podjąć decyzję zakupową. Cały urok sytuacji polega na tym, że nie musi to być rekomendacja od znajomego.


Jeśli szukasz sposobu, na to, jak rozwijać swój biznes, docierać do nowych klientów, obecnych zatrzymywać na dłużej, a jednocześnie zwiększać zyskowność, to jesteś w dobrym miejscu.

Jestem strategiem marketingowym i pomagam moim klientom osiągać więcej.

W jaki sposób mogę pomóc także Twojej firmie?

  • Opracowując strategię marketingową dla Twojej marki - Jeden z naszych klientów, który skorzystał z naszego doradztwa strategicznego oraz nadzoru egzekucyjnego odnotował w jego biznesie wzrost sprzedaży o 300 procent, w zaledwie kwartał od rozpoczęcia naszej pracy wdrożeniowej - notując pierwszy raz w jego historii przychód powyżej jednego miliona PLN netto miesięcznie.
  • Szkoląc Twoich pracowników - przeszkoleni przeze mnie pracownicy zwiększają wartość sprzedaży, nawet o 100% rocznie. Rekordzista w ciągu jednego miesiąca zrealizował 5100% ROI z zainwestowanego we współpracę ze mną kapitału.
  • Doradzając Ci w formie konsultacji indywidualnych - to najszybszy sposób na problemy i wątpliwości nie cierpiące zwłoki.
Przedsiębiorcy najczęściej wybierają spośród moich usług:
  1. Sprawdź > Konsultacja marketingowa
  2. Sprawdź > Doradztwo marketingowe
  3. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2B
  4. Sprawdź > Doradztwo marketingowe B2C
  5. Sprawdź > Marketingowe warsztaty strategiczne online
  6. Sprawdź > Strategia marketingowa

Nie czekaj dłużej – to może być Twój pierwszy krok do poprawy wyników i wejścia na Wyższy Poziom Marketingu.

m.lodyga@premium-consulting.pl
Pod blog ABC strategii marki 22 4 - Jak zwiększyć lojalność klienta w cyfrowym świecie? Dziewięć sposobów na pogłębienie biznesowych relacji

Strateg marketingowy

Mariusz Łodyga to doświadczony strateg marketingowy i założyciel marki Premium Consulting. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w biznesie i przeprowadził już ponad 300 projektów doradczych i szkoleniowych. Współpracuje z renomowanymi markami, takimi jak Allegro, Santander, Aviva, Orange, Warta S.A. itd. Jego celem jest wprowadzenie klientów na Wyższy Poziom Marketingu i pomaganie im w osiąganiu strategicznych celów.